Ο Φεντερίκο-Γκαρθία Λόρκα υπήρξε ο ποιητής και δραματουργός που το θεατρικό του όραμα, δημιούργησε σχεδόν από μόνο του, ένα δεύτερο χρυσό αιώνα ισπανικού θεάτρου. Γεννήθηκε στο Φουέντε Βακέρος της Γρανάδας το 1898, σπούδασε στο κολλέγιο της Αλμέρα και κατόπιν στο Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης. Το 1920 παρουσιάζει στο κοινό το πρώτο του θεατρικό έργο την "βασκανιά της πεταλούδας'.
Έκτοτε μία σειρά από θεατρικά έργα και ποιητικές συλλογές τον καθιερώνουν ως κορυφαίο δραματουργό όχι μόνο στη χώρα του αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Μερικά από τα έργα του είναι τα εξής: -Ο Έρωτας του Δον Περλιμπίν και της Μπελίσας στο περιβόλι -Η θαυμαστή Μπαλωματού -Η κωμωδία του 'Δον Κριστόμπαλ' -Ο Ματωμένος Γάμος -Ο Δόνα Ροζίτα• -Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα Ετοίμαζε την τραγωδία 'H καταστροφή των Σοδόμων' όταν ξεσπάει η επανάσταση του Φράνκο κι ο Εμφύλιος Πόλεμος. Ο ποιητής πείθεται να κρυφτεί στο σπίτι ενός φίλου του, μα οι φασίστες τον ανακαλύπτουν και τα ξημερώματα της 19ης Αυγούστου του 1936 τουφεκίζεται. Την επαύριο, ο Τύπος αναγγέλει πως, ανάμεσα σ' άλλους, εκτελέστηκε κι ο Λόρκα - 'κατά λαθος'- όπως διευκρίνησαν αργότερα οι Φρανκιστές. Ο θάνατός του έκανε τρομακτική εντύπωση σ' όλον τον πολιτισμένο κόσμο και του φόρεσε το φωτοστέφανο του μάρτυρα μαζί με τις δάφνες του ποιητή. Η Γέρμα- το έργο το οποίο θα παρακολουθήσετε πρόκειται για ένα από τα γόνιμα έργα του και παρουσιάστηκε στο Τέατρο Εσπανιόλ το Δεκέμβρη του 1934. Πρόκειται κατά τον ίδιον τον ποιητή για "τραγικό ποίημα σε τρεις πράξεις και έξι εικόνες", που η απλή λαϊκή του ποίηση φτανει στο ύψος μιας ελληνικής τραγωδίας. Υπάρχει απ' τον καιρό του Ισπανού ποιητή μια τάση επιστροφής στις λαϊκές ρίζες του θεάτρου, μια τάση που επιδιώκει με τη δύναμη και τα μέσα της ποίησης, ν' αναπλάσει τα λαϊκά στοιχεία της ζωής σε σύγχρονες θεατρικές μορφές. Για εμάς, τα μέλη του θεατρικού εργαστηρίου του Δήμου μας αυτή η τάση υπήρξε πηγή έμπνευσης και δημιουργίας. Σκοπός μας, όχι το θέατρο με τους σοφούς, όχι σοφίες για τους ασπούδαχτους Απλούς μύθους, με απλά μέσα για τους πολλούς. Ανακαλύψαμε λοιπόν σ' αυτό το έργο του μεγάλου Ισπανού δραματουργού ένα απλό, λαϊκό παραμύθι. Ένα παραμύθι που θα μπορούσε να έρχεται και από την δική μας λαϊκή παράδοση, ένα παραμύθι που αναδεικνύει την επιστροφή του θεάτρου στις λαϊκές του πηγές. Στόχος λοιπόν, όλων όσων αποτελούμε αυτό το θεατρικό εργαστήρι, είναι ν' αποδείξουμε ότι αρκεί ένα απλό λαϊκό παραμύθι για να γεμίσει με ποίηση τη σκηνή και να μαζέψει τ' αυτιά των ανθρώπων. |